Monday, March 23, 2015

DASAR PENGASINGAN DISPENSI PERLU DINILAI DENGAN MENDALAM


 
 
Dasar Pengasingan Dispensi atau DS (Dispensing Seperation) adalah keadaan dimana pesakit yang berjumpa dengan doktor akan menerima slip ubat atau preskripsi dan membayar doktor bayaran konsultasi selepas itu pesakit perlu membeli ubat-ubatan yang telah ditulis dalam preskripsi tersebut di farmasi. Ia telah diamalkan dinegara-negara maju di USA , United Kingdom (UK) dan juga banyak negara lain seperti Taiwan, Indonesia, India dan sebagainya.

Kaedah yang selama ini diamalkan di Malaysia adalah lebih baik dan memudahkan pesakit kerana selepas pesakit berjumpa doktor pesakit akan terus mengambil ubat di klinik yang sama iaitu seperti ‘one-stop centre’. Sistem yang diamalkan sekarang telah memadai kerana memudahkan doktor memberi penjelasan tentang rawatan yang diberi dan pesakit boleh bertanya terus dengan doktor jika terdapat sebarang kemusykilan. Doktor tidak akan mengenakan caj yang begitu tinggi untuk konsultasi kerana telah dimasukkan dalam kos ubat. Ini menyebabkan kos rawatan menjadi murah dan menjimatkan masa pesakit. Sebelum ini ramai yang memuji Malaysia kerana kos rawatan perubatan yang murah dan memudahkan sehingga mendapat pengiktirafan daripada Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) kerana mempunyai rangkaian kesihatan terbaik dengan sistem yang ada sekarang.   



Kaedah Pengasingan Dispensi ini diamalkan di hospital-hospital kerajaan dan swasta di Malaysia kerana ia masih dalam bangunan yang sama dan tidak menyusahkan pesakit. Tetapi jika kaedah ini diperluaskan di klinik-klinik swasta sekarang, maka ia akan menyebabkan pesakit perlu pergi dua tempat yang berlainan untuk masalah kesihatan mereka. Jumlah farmasi yang tidak mencukupi disamping kurangnya farmasi dikawasan kampung dan pendalaman sudah pasti akan membuatkan pesakit menjadi lebih susah kerana perlu ke tempat yang jauh hanya untuk mengambil ubat-ubatan mereka.  Kebanyakan farmasi hanya dibuka mengikut waktu pejabat dan waktu farmasi beroperasi juga tidak seperti klinik yang ada dibuka 24 jam atau sehingga lewat malam.

 
Isu ahli Farmasi yang selalu menjadi seperti ‘doktor’ di premis mereka yang menjual ubat-ubatan terkawal  seperti antibiotik, ubat darah tinggi, ubat diabetis, ubat batuk dan sebagainya yang memerlukan preskripsi doktor yang berlaku secara berleluasa perlu dibendung kerana ia boleh memudaratkan masyarakat tanpa mereka sedari. Ahli Farmasi tidak terlatih untuk melakukan pemeriksaan klinikal dan mereka sepatutnya menasihatkan pesakit berjumpa doktor untuk pemeriksaan sebelum menjual ubat secara terus kepada pesakit.  Masyarakat Malaysia  perlu dididik untuk berjumpa dengan doktor dahulu dan tidak membeli ubat di farmasi tanpa preskripsi doktor dan tanpa kawalan. Dikhuatiri jika dasar Pengasingan Dispensi ini dilaksanakan maka masalah ini akan bertambah buruk dan lebih sukar dibendung kerana pesakit akan memilih untuk mengurangkan kos mereka dengan membeli ubat terus kepada farmasi dan ini akhirnya menyebabkan pelbagai komplikasi kepada pesakit.

Masyarakat kita yang selama ini selesa mendapatkan rawatan di klinik akan menjadi lebih susah dan tidak selesa disamping faktor-faktor pembaziran masa, kelewatan mendapat ubat, masalah ubat tiada stok di farmasi, keselamatan, pengangkutan, parkir dan yang lebih utama adalah ia akan menyebabkan pesakit terpaksa membayar kos yang lebih tinggi untuk mendapatkan rawatan. Jika dasar transformasi kerajaan yang menggalakkan penubuhan ‘one-stop centre’ atau kawasan setempat seperti UTC dan RTC untuk memudahkan rakyat untuk berurusan, maka dasar Pengasingan Dispensari ini kelihatan seperti bertentangan dengan dasar ini.

Cadangan kerajaan untuk melaksanakan Dasar Pengasingan Dispensi perlu di nilai dan dikaji semula secara mendalam untuk mengelakkan rakyat Malaysia menghadapi masalah kerana ianya akan menyebabkan kos rawatan perubatan meningkat dengan mendadak. Fakta ini telah dibuktikan apabila Dasar Pengasingan Dispensi ini dijalankan di Taiwan pada tahun 1995 yang menyebabkan berlaku peningkatan kos yang sangat tinggi dan mendadak disana. Ini akan menyebabkan rakyat semakin tidak selesa dan marah yang boleh menurunkan sokongan mereka kepada kerajaan sedia ada.

 
 
Rang undang-undang Farmasi (RUUF) atau Pharmacy Bill yang dirangka dan siap sedia untuk dibentangkan di Parlimen pada Mac 2015 ini untuk dijadikan Akta Farmasi 2015 perlu dibahaskan bukan hanya oleh ahli-ahli Parlimen tetapi perlu di bawa kepada semua pihak yang terlibat iaitu doktor-doktor perubatan melalui persatuan yang ada (terutamanya doktor pengamal perubatan swasta dan pemilik klinik), ahli farmasi, persatuan-persatuan pengguna, wakil Kementerian Kesihatan Malaysia dan wakil-wakil masyarakat. Ia adalah untuk mengelakkan ketidakpuasan hati mana-mana pihak dikemudian hari dan akhirnya terpaksa diubah semula seperti yang berlaku dalam beberapa dasar dalam bidang pendidikan sebelum ini.

Satu Dasar Kesihatan yang lebih sesuai untuk rakyat Malaysia perlu digubal dengan mengambil kira keadaan sosial, ekonomi dan budaya masyarakat di Malaysia tanpa mengikut secara terus dari negara lain yang mungkin jauh berbeza dengan keadaan di Malaysia sekarang. Jika Dasar Pengasingan Dispensi ini hendak dilaksanakan juga, maka perlu kita mengadakan mekanisme terbaik dengan kajian yang lebih mendalam mengenai kaedah terbaik agar tidak ada mana-mana pihak yang akan menjadi mangsa dan membebankan rakyat Malaysia secara umumnya.

Dasar Pengasingan Dispensi atau DS (Dispensing Seperation) adalah keadaan dimana pesakit yang berjumpa dengan doktor akan menerima slip ubat atau preskripsi dan membayar doktor bayaran konsultasi selepas itu pesakit perlu membeli ubat-ubatan yang telah ditulis dalam preskripsi tersebut di farmasi. Ia telah diamalkan dinegara-negara maju di USA , United Kingdom (UK) dan juga banyak negara lain seperti Taiwan, Indonesia, India dan sebagainya.

Kaedah yang selama ini diamalkan di Malaysia adalah lebih baik dan memudahkan pesakit kerana selepas pesakit berjumpa doktor pesakit akan terus mengambil ubat di klinik yang sama iaitu seperti ‘one-stop centre’. Sistem yang diamalkan sekarang telah memadai kerana memudahkan doktor memberi penjelasan tentang rawatan yang diberi dan pesakit boleh bertanya terus dengan doktor jika terdapat sebarang kemusykilan. Doktor tidak akan mengenakan caj yang begitu tinggi untuk konsultasi kerana telah dimasukkan dalam kos ubat. Ini menyebabkan kos rawatan menjadi murah dan menjimatkan masa pesakit. Sebelum ini ramai yang memuji Malaysia kerana kos rawatan perubatan yang murah dan memudahkan sehingga mendapat pengiktirafan daripada Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) kerana mempunyai rangkaian kesihatan terbaik dengan sistem yang ada sekarang.   

Kaedah Pengasingan Dispensi ini diamalkan di hospital-hospital kerajaan dan swasta di Malaysia kerana ia masih dalam bangunan yang sama dan tidak menyusahkan pesakit. Tetapi jika kaedah ini diperluaskan di klinik-klinik swasta sekarang, maka ia akan menyebabkan pesakit perlu pergi dua tempat yang berlainan untuk masalah kesihatan mereka. Jumlah farmasi yang tidak mencukupi disamping kurangnya farmasi dikawasan kampung dan pendalaman sudah pasti akan membuatkan pesakit menjadi lebih susah kerana perlu ke tempat yang jauh hanya untuk mengambil ubat-ubatan mereka.  Kebanyakan farmasi hanya dibuka mengikut waktu pejabat dan waktu farmasi beroperasi juga tidak seperti klinik yang ada dibuka 24 jam atau sehingga lewat malam.

Isu ahli Farmasi yang selalu menjadi seperti ‘doktor’ di premis mereka yang menjual ubat-ubatan terkawal  seperti antibiotik, ubat darah tinggi, ubat diabetis, ubat batuk dan sebagainya yang memerlukan preskripsi doktor yang berlaku secara berleluasa perlu dibendung kerana ia boleh memudaratkan masyarakat tanpa mereka sedari. Ahli Farmasi tidak terlatih untuk melakukan pemeriksaan klinikal dan mereka sepatutnya menasihatkan pesakit berjumpa doktor untuk pemeriksaan sebelum menjual ubat secara terus kepada pesakit.  Masyarakat Malaysia  perlu dididik untuk berjumpa dengan doktor dahulu dan tidak membeli ubat di farmasi tanpa preskripsi doktor dan tanpa kawalan. Dikhuatiri jika dasar Pengasingan Dispensi ini dilaksanakan maka masalah ini akan bertambah buruk dan lebih sukar dibendung kerana pesakit akan memilih untuk mengurangkan kos mereka dengan membeli ubat terus kepada farmasi dan ini akhirnya menyebabkan pelbagai komplikasi kepada pesakit.

Masyarakat kita yang selama ini selesa mendapatkan rawatan di klinik akan menjadi lebih susah dan tidak selesa disamping faktor-faktor pembaziran masa, kelewatan mendapat ubat, masalah ubat tiada stok di farmasi, keselamatan, pengangkutan, parkir dan yang lebih utama adalah ia akan menyebabkan pesakit terpaksa membayar kos yang lebih tinggi untuk mendapatkan rawatan. Jika dasar transformasi kerajaan yang menggalakkan penubuhan ‘one-stop centre’ atau kawasan setempat seperti UTC dan RTC untuk memudahkan rakyat untuk berurusan, maka dasar Pengasingan Dispensari ini kelihatan seperti bertentangan dengan dasar ini.

Cadangan kerajaan untuk melaksanakan Dasar Pengasingan Dispensi perlu di nilai dan dikaji semula secara mendalam untuk mengelakkan rakyat Malaysia menghadapi masalah kerana ianya akan menyebabkan kos rawatan perubatan meningkat dengan mendadak. Fakta ini telah dibuktikan apabila Dasar Pengasingan Dispensi ini dijalankan di Taiwan pada tahun 1995 yang menyebabkan berlaku peningkatan kos yang sangat tinggi dan mendadak disana. Ini akan menyebabkan rakyat semakin tidak selesa dan marah yang boleh menurunkan sokongan mereka kepada kerajaan sedia ada.

Rang undang-undang Farmasi (RUUF) atau Pharmacy Bill yang dirangka dan siap sedia untuk dibentangkan di Parlimen pada Mac 2015 ini untuk dijadikan Akta Farmasi 2015 perlu dibahaskan bukan hanya oleh ahli-ahli Parlimen tetapi perlu di bawa kepada semua pihak yang terlibat iaitu doktor-doktor perubatan melalui persatuan yang ada (terutamanya doktor pengamal perubatan swasta dan pemilik klinik), ahli farmasi, persatuan-persatuan pengguna, wakil Kementerian Kesihatan Malaysia dan wakil-wakil masyarakat. Ia adalah untuk mengelakkan ketidakpuasan hati mana-mana pihak dikemudian hari dan akhirnya terpaksa diubah semula seperti yang berlaku dalam beberapa dasar dalam bidang pendidikan sebelum ini.

 
Satu Dasar Kesihatan yang lebih sesuai untuk rakyat Malaysia perlu digubal dengan mengambil kira keadaan sosial, ekonomi dan budaya masyarakat di Malaysia tanpa mengikut secara terus dari negara lain yang mungkin jauh berbeza dengan keadaan di Malaysia sekarang. Jika Dasar Pengasingan Dispensi ini hendak dilaksanakan juga, maka perlu kita mengadakan mekanisme terbaik dengan kajian yang lebih mendalam mengenai kaedah terbaik agar tidak ada mana-mana pihak yang akan menjadi mangsa dan membebankan rakyat Malaysia secara umumnya.

Kita sepatutnya duduk bersama diantara semua pihak yang terlibat secara lansung dalam Dasar Pengasingan Dispensi ini dan merangkakan satu Dasar yang terbaik dan yang paling sesuai untuk rakyat Malaysia agar kepentingan, keharmonian dan kebajikan semua terjaga. Yang lebih utama adalah bukan kehendak ahli farmasi atau doktor perubatan yang menentukan samada dasar ini sesuai dilaksanakan, tetapi rakyat Malaysia keseluruhannya perlu faham dan memberikan pandangan mereka kerana masyarakat semua yang akan menerima segala kebaikan atau keburukannya.

Wallahualam

 

Dr Norman Mohd Norawi MBBS, MSc(UCSI), FAGE

Pengamal Perubatan Swasta

 
 

 

No comments: